TV-tips

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Jan 10 18:31:22 CET 2002

Här borde jag hålla näbben stängd, för jag har egentligen inte alls
specialstuderat det här ämnet så som många andra på listan har gjort. Men
det finns en del av Musse Pigg-myten som jag definitivt har för mig är
felaktig. Ibland berättas det hur Walt Disney tidigare i sin karriär (i
Kansas City?) skulle ha haft möss i sin ateljé. En av dem kom upp på hans
ritbord och lät sig matas och blev tam. Walt kallade denna mus för
Mortimer. Den skulle sedan ha inspirerat honom till den tecknade musen som
blev Mickey.

Detta låter ju som en typisk skröna som Walt själv skulle ha berättat många
år senare för att piffa upp historieskrivingen. Jag har en känsla av att
han gärna gjorde så. Om man verkligen vill ha korrekta detaljer ska man som
regel lita mer på andras minnesuppgifter än på Disneys egna, tycker jag mig
ha förstått. I det här fallet har jag dessutom läst, har jag för mig, att
någon historiker försökte verifiera den tama musen utan att ens komma i
närheten av att lyckas. Men jag kan förstås inte verifiera var jag skulle
ha läst det!

Mycket riktigt var väl denna anekdot inte heller med i TV-programmet som vi
började den här diskussionen med att tala om.

Fast vad jag egentligen vill ha sagt är det här:

>Vad jag minns har vår högt ärade ordförande officiellt fastslagit av vi
>kollusorer inte är intresserade av Walt Disney, så varför diskuterar vi
>det här egentligen? :)

Två poäng till Patrik för denna iakttagelse! :-)

Fast Olof skötte sig rätt så bra i radion i alla fall, måste väl motvilligt
medges.