No Win

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sat Jan 12 17:05:04 CET 2002

Björn N:

>gjort serien "Den gyllene vulkanen". Är det någon här som har en bra
>förklaring till det?

Stefan P:

>I Inducks framgår det i alla fall vilka som gjort serien:
>
>http://www2.ec-lille.fr/willot/coa/c1/story.php/8/H+99186

Och nu jag... ursäkta alla fack-förkortningar:

Aha! Den finns inte i det INDUCKS som man går in i via DCML. Jag hade för
mig att uppgifterna där och de man får via COA i Frankrike var praktiskt
taget identiska. Jag använder normalt DCML, men någon gång har jag letat i
COA efter uppgifter som jag saknade i DCML-INDUCKS. Men jag har aldrig sett
någon skillnad i informationen och därför letar jag inte i COA längre. Som
i det här fallet, när uppgifterna hade fallit bort på den lista jag får
från Egmont. Då kunde jag inte annat än lämna blankt. Jag kan inte
identifiera särskilt många holländska tecknare hundraprocentigt på stilen.
I alla fall anstränger jag mig inte för att försöka.

Är det bättre att regelmässigt använda INDUCKS via COA? Hur stora är
skillnaderna i innehållet numera?

F.ö. har det hänt ett par gånger det senaste året att H-kodade serier har
kommit till Skandinavien innan de hunnit ges ut "hemma" i Holland. Så har i
alla fall jag fattat det... men jag kanske inte har letat tillräckligt noga
i COA?!