Fw: Alexander Lukas

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Mars 6 20:20:33 CET 2002

Erik, eller snarare hans källperson:

>Hon vill veta varför Lukas var så vanligt förekommande på 70-talet men inte
>alls lika vanlig nu för tiden. Jag kunde inte ge något svar på detta. Kan
>ni? Jag vet inte ens om detta stämmer - om det är någon föreställning som
>folk kanske har.

Säkert kan man göra frekvensanalyser av alla serier och ta reda på exakt
vilken årgång som Alexander Lukas var som vanligast i KA & C:o. Några
sådana siffror har jag inte tillgång till, men spontant känner jag inte
direkt att han skulle ha varit mer eller mindre sällsynt under någon viss
period. Han hör definitivt inte till de figurer som avsiktligt har
placerats i frysboxen, utan han hänger nog med rätt så regelbundet och har
så gjort under hela den tid som jag har jobbat med tidningen. Självklart
inte i varje nummer, men märkbart ofta i alla fall.

Detta alltså sagt utan någon koll i arkiven. Det kan ju hända att jag
lägger märke till honom mer eftersom han tillhör mina favoritfigurer.

>Hon säger att man ofta såg honom i "de spännande serierna" på sjuttiotalet;

Jaha, ja. Är personen möjligtvis född mellan 1965 och 1972, eller så? Det
är naturligtvis bara en gissning.

Därmed inte sagt att det inte fanns spännande serier på 70-talet. Det kom,
mycket riktigt, massor av Barks-repriser (och även såna som dittills var
opublicerade) under en period där. De har bevisligen lockat fram ankistiskt
intresse åtminstone hos några läsare.