Hur lyder Långbens adress?

Koll 2324 koll2324 at hotmail.com
Fre May 31 10:51:53 CEST 2002

>Gatuadresser är intressanta. När jag läste detta mail kom jag att
>tänka på en annan adress till Kalle än Paradisäppelvägen. Förargligt
>nog kommer jag inte på vad den heter. I serien den förekommer i har
>Kalle (egentligen knattarna) tagit fast en inbrottstjuv och ringer
>efter en polispatrull till ?-vägen. Någon som vet vilken väg och
>serie jag menar? Ett grumligt minne av Kalle med telefonluren säger
>mig att det skulle kunna vara Branca som tecknat, men jag vet inte.
>Är inte ens 100 % säker på att det är rätt serie. :)
>
>2596 Anders Karlsson

Kvack!

Kan det vara samma serie som jag minns från andra hälften av åttiotalet, där
Kalle flyttade till de fîîna kvarteren, och skryter över sin stundande
semester i Ankapulco. Den har han givetvis inte råd men, men han fejkar den
rätt bra. Han tar taxi runt kvarteret och smyger sedan tillbaka hem. En
inbrottstjuv kommer och en av knattarna gör sig beredd att ringa polisen,
men stoppas av Kalle eftersom de "inte är hemma". Jag har för mig att
adressen även i denna serie är Paraisäppelvägen 111, dit han alltså flyttat
från Paradisäppelvägen 111.

En annan intressant sak är gatnumret, som är 1313 på engelska. I Don
Rosa-serien där Kalle plockar isär sin bil och råkar få delarna sålda på
grannens loppmaknad, hittar han till slut nummerskyltarna på
Paradisäppelvägen 313, vilket alltså innebär att han går åt olika håll
(stigande respektive fallande nummer) på svenska och engelska. I Sverige har
man alltid de udda numren på vänster sida om man går i stigande riktning. Är
det annurlunda i USA?

Hur lyder alla de klassiska adresserna på engelska?

I en serie från förra året tävlar Paradisäppelvägen och Persikiogatan om
titeln "Vackraste gatan". Då framkom att dessa gator korsar varandra, och
att Kajsa bor på Persikogatan.

Persikogatan ligger förresten vid Hässelby strands tunnelbanestation, men
jag har inte sett något spår av paradisäppelvägen.

/2324

--  Koll 2324 Andreas Eldh  --
--   koll2324 at hotmail.com   --