Re: Hur lyder Långbens adress?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Fre May 31 12:28:47 CEST 2002

Andreas om gatunummer:

>I Sverige har man alltid de udda numren på vänster sida om man går i
>stigande riktning. Är det annurlunda i USA?

Nja, det stämmer inte i hela Sverige. När jag var ganska liten fick jag
lära mig att de udda numren finns på vänster sida i "hela Sverige utom
Göteborg och Uppsala där det är tvärtom". I äldre dagar upptäckte jag att
detta inte stämde utan att det fanns fler städer som har de jämna numren
till vänster. Det räcker med att jag tittar ut genom fönstret: Malmö är ett
annat exempel. (Hm, var det verkligen Göteborg och Uppsala jag fick lära
mig? Nå, i vilket fall som helst var det fel. Mycket störande. Jag som var
så glad åt denna intressanta information.)

>I en serie från förra året tävlar Paradisäppelvägen och Persikiogatan om
>titeln "Vackraste gatan". Då framkom att dessa gator korsar varandra, och
>att Kajsa bor på Persikogatan

Det tyder på att Ankeborgs villaförorter har samma system med temanamn på
närliggande gator som de flesta liknande platser i Sverige.

>Persikogatan ligger förresten vid Hässelby strands tunnelbanestation, men
>jag har inte sett något spår av paradisäppelvägen.

Persikogatan ligger också i Svedala, Tranemo och Västra Frölunda.
Persikogränd ligger i Södertälje och Persikovägar finns det i Järfälla,
Karlskoga, Knivsta, Mölnlycke, Smålandsstenar och Ängelholm. Åtminstone.

Detta kan säkert vara bra att veta. Någon Paradisäppelväg vet jag inte om
det finns utanför Ankeborg, däremot ett rätt stort antal Paradisvägar.