SV: svensk dubbning Fun and Fancy Free?

Robert Andersson robert.m.andersson at swipnet.se
Tors Sep 5 06:31:48 CEST 2002

Jag håller helt med Dig. Det är ett trevligt svenskt soundtrack. Dock är rösterna till Kalle, Musse och Långben inte så lyckade enligt min åsikt. Över huvud taget var det en helt annan klass på de gamla svenska dubbningarna till de tecknade långfilmsklassikerna, vilket jag tidigare har dryftat här på listan. Nästan alla de tecknade långfilmerna från den tiden är dessvärre omdubbade.

Speciellt tycker jag att Torsten Winge är perfekt som rösten till Benjamin Syrsa. Han gjorde rösten till Benjamin även i Pinocchio (se min artikel i ett tidigare nummer av NAFSkuriren). Det är inte alltid så lätt att forska fram vem som gjorde de gamla rösterna. Många gånger skulle rösterna bakom figurerna vara "anonyma". Men några röstuppgifter, förutom Torsten Winge, har jag:

Gaby Stenberg är harpan, Folke Rydberg är Långben, Bertil Berglund är Jätten, Rune Halvarsson är Musse Pigg och E.H. Brochmann gör Kalle Ankas röst. De övriga har jag ännu så länge inte fått fram.

Mig veterligen har jag inte sett eller hört att sångerna från det svenska soundtracket skulle ha getts ut på stenkaka på sin tid. Men jag är givetvis inte säker. Däremot vet jag att fyra sånger från "Snövit" med Tatiana Angelini (1938) gavs ut på stenkaka och sedan på 1960-talet på EP-skiva.

/Robert Andersson