SV: Dubbningsversioner av Bambi

Robert Andersson robert.m.andersson at swipnet.se
Mon Apr 7 20:55:51 CEST 2003

När det gäller videoutgåvan av Bambi 1994 så fick jag beskedet av Buena Vista det året att det var det var den första "batchen" som hade det gamla ljudspåret. De butiker som beställde fler exemplar av filmen senare under 1994 fick versionen med den nya dubbningen.

Man kan höra direkt när förtextsången "Kärlek är en sång" sjungs att det är det är den gamla dubbningen. Jag gör det i alla fall. Kan berätta att det är Gösta Kjellertz som sjunger.

När jag skriv mitt långa inlägg i förra veckan så glömde jag att korrigera ett fel i Jonas Rosins text om namninsamlingen. Han skrev att den gamla dubbningen av Lady och Lufsen byttes ut mot den nya i julprogrammet och att det enorma publiktrycket tvingade Disney att ta den klassiska dubbningen med Jan Malmsjö till nåders igen. Detta stämmer inte. Den gamla dubbningen har aldrig blivit utbytt i julprogrammet. I samband med att jag arbetade med boken "Disneys julafton" år 2000 fick jag tillgång till de senaste 22 årens julprogram och alla julprogrammen hade den gamla dubben. Nu talar jag givetvis om SVT's vanliga julprogram. Det är möjligt att någon kabelkanal kan ha sänt avsnittet med den nya dubben.

Däremot blev STV erbjuden att få en ny kopia från Disney av avsnittet med Lady och Lufsen men producenten tackade nej. SVT var medveten om att kopian man äger är av väldigt dålig kvalitét men föredrar alltså att behålla den pga av rösterna.

/Robert Andersson