Dubbningsversioner av Bambi

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Mon Apr 7 18:44:18 CEST 2003

Det var det tydligen ingen som kunde svara på. Ok, om vi ändrar
frågan lite:

Ni som har 1994 års videoutgåva av Bambi, vilken dubbningsversion
har ni på era kassetter?

1994 års utgåva känns igen på fjärilen som sitter på Bambis svans på
omslaget. Har ni ingen fjäril på omslaget är det 1999 års utgåva och
då behöver ni inte kolla dubbningsversionen för det ska alltid vara
den nya. (Vid eventuell tveksamhet, titta på omslagsbilderna här:
http://home.swipnet.se/~w-10744/disneyania/bambi.htm )

Hur känner man då igen originaldubbningen respektive nydubbningen?

Spola fram till c:a 5 minuter 45 sekunder in i filmen (obs, inte
från kassettens början, utan från där själva huvudfilmen börjar).

Titta på scenen där alla djuren hälsar på Bambi när han slår upp
ögonen för första gången.

- Om djuren hälsar honom med orden "Goddag. Goddag lille prins" etc.
har du den gamla dubbningen.

- Om djuren hälsar Bambi med "Hejsan. Hej på dej lille prins" etc.
har du den nya dubbningen.

Det skulle vara trevligt att få klarhet i om alla kassetterna från
1994 har den gamla dubbningen, eller om det finns en del som har den
nya.