Disneys filmaffischer

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Fre Dec 12 19:41:42 CET 2003

Jag har just fått boken "Disneys filmaffischer" i min hand, och det
är ju en väldigt tjusig praktbok.

Men en sak förbryllar mig lite. När man nu lägger ner en massa jobb
på att göra en svensk utgåva, varför då inte göra en riktig svensk
redigering där det amerikanska materialet kompletteras med ett urval
svenska filmaffischer?

Ingen skugga må falla över vännen Robert Anderssons översättning,
men det var trots allt en besvikelse för mig att boken bara
innehåller amerikanska affischer.

Om jag vill se de amerikanska affischerna kan jag ju i princip köpa
den amerikanska utgåvan av boken. Det är ju väldigt lite text i
boken, så en svensk utgåva där bara den sparsamma texten är översatt
rakt av känns egentligen överflödig.

Förresten, vad i all världen är en "affisch med linsformad bild"?
(Sid 96 i boken)