Re: Frågor angående Guldböckerna och Årgångsböckerna

Tomas Eklund tomas at eklund.com
Mon Dec 15 19:33:54 CET 2003

Joakim skrev:
> Hur ser ni på att de lösa bilagor och prenumerantpresenter som förekom i
> Kalle Anka & C:o hittills inte återgivits i årgångsböckerna? [...]
> Bör de finnas med (Avfotograferade givetvis och inte som lösa bilagor.)
> eller spelar det inte någon roll för er som köper de kompletta årgångarna?

Jag stör mig inte särskilt på avsaknaden av presenter i årgångsböckerna, men
jag är kanske inte en tillräckligt hängiven samlare. Däremot så skulle man
ju kunna ha åsikten (rent teoretiskt alltså) att när de ändå lägger ner lite
(med betoning på lite, se nästa stycke) tid och resurser på att skapa den
här bokserien så skulle de ju kunna göra det ordentligt. Ur det perspektivet
vore det förstås önskvärt med en någorlunda komplett historisk
dokumentation.

Däremot stör jag mig något helt otroligt på den enormt dåliga kvaliteten på
"trycket". Urvattnade, flammiga färger och rent erbarmligt usel "skärpa" på
vissa ställen. Jag överväger faktiskt att sluta köpa/samla böckerna på grund
av detta. Förvisso är jag mer samlare än läsare (har inte läst någon av de
20 böcker jag köpt hittills, bara bläddrat lite i dem) men jag vill ju inte
samla på "skräp". Frågan är om trycket var så här uselt på den tiden och det
sålunda är en korrekt återgivning av de gamla serierna, eller om det bara
handlar om slarvig/billig repro?

Med vänliga hälsningar
Tomas Eklund