SV: Frågor angående Guldböckerna och Årgångsböckerna

Joakim Gunnarsson ebay.megton at telia.com
Mon Dec 15 21:05:16 CET 2003

Tomas skrev:
> Frågan är om trycket var så här uselt på den tiden och det
> sålunda är en korrekt återgivning av de gamla serierna, eller om det bara
> handlar om slarvig/billig repro?

Tyvärr är det nog så att tidningarna som kom på 50-talet inte hade det jämna tryck eller passning vi är vana vid idag. Passningen kan dessutom variera från exemplar till exemplar. Till den bokserie jag är redaktör för (Bamse-biblioteket) har jag det senaste året gått igenom minst tre exemplar av varje nummer och sedan valt, sida för sida, de som varit bäst. Flertalet tidningar är dessutom scannade från Rune Andréassons egna arkivex.
Det tar lite tid men man slipper, för det mesta, de sidor där misspassningen är allt för grov.
Jag har också fått en del arga och uppretade mail/brev/telefonsamtal från köpare av Bamse-biblioteket som hävdar att såhär uselt var minsann trycket inte när de var barn och att Rune Andréasson minsann aldrig skulle släppt igenom sådana färger... Men de flesta har lugnat sig när de fått förklaringen att det faktiskt var sådär tidingarna en gång såg ut.

/Joakim.