RE: Kalle Anka - språkläraren

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Feb 25 18:01:05 CET 2003

Kjell:

>Apropås det, men vem är Pelle Jöns?
>(ursäkta frågan, som väl inte har ett dugg med ämnet att göra)
>Jag gissar att han finns i någon saga, men kan inte minnas någon där namnet
>förekommer.
>Kan det vara H.C. Andersen?

Ja, jag tror att sagan du tänker på är "Dummerjöns" av Andersen. Men enligt
NEO har ordet "dummerjöns" funnits i vårt språk sedan 1780, så det är
knappast sagan som har gett upphov till kopplingen mellan namnet Jöns och
dumhet. Däremot är det lätt att tro att formen "pellejöns" (sedan 1898 enl
NEO) är en vidarebyggnad på samma tema.

Mer än så har jag inte försökt forska. Det kan förstås ha funnits en Jöns
en gång som ansågs vara halvt bakom flötet, men jag skulle lika gärna tro
att ordet kan ha uppkommit på samma sätt som "grinolle", "latmåns",
"smörgåsnisse", "hoppilandkalle" osv. Jag tror för min del inte att alla
dessa ord bygger på verkliga personer med resp. namn, utan att de snarare
är tillfällighetskonstruktioner. Märk att detta är en ren gissning från min
sida, så den som vet mer kan säkert motbevisa mig ganska lätt.