Re: Björnliganfunderingssvammel

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Mars 27 02:19:21 CET 2003

Niklas E:

>Kvack på er ankister!
>
>Jag fick upp en massa funderingar i skallen om Björnligan i morse av någon
>anledning.

Det var mycket på en gång, Niklas! Kanske för mycket för att någon ska orka
svara på alltihop. Jag kan börja med att säga något om åtminstone någon av
punkterna, så får vi se om nån annan tar upp handsken sen.

> [...]
>huserade. Sen har jag fått lära mig att det även finns en helt gäng till
>men dessa känns mer som utfyllnad för mig, 617, 716, 176 etc).
>
>Fundering 1: Vad är totala antalet busar    /--------------------/
>Fundering 6: Har dessa busar förutbestämda personligheter?
>
>Vad jag minns så är 167 hjärnan i trion medan 761 käkar sviskonpaj och är
>slö, medan jag inte riktigt kan sätta nån stämpel på 671. Han kanske bara
>var korkad? I och för sig får 167-an stryk av de andra "varje" gång
>eftersom deras kupper går i stöpet, så "smart" är kanske inte rätt ord....

Carl Barks, som hittade på Björnligan, använde så många busar som han
tyckte behövdes för varje serie eller till och med varje scen. Det finns
ankister som kan nämna det största antalet björnbusar som visas på någon
ruta i hela Barks produktion, och det tror jag är över ett dussin. Jag har
en personlig föreställning om Björnligan som en världsomspännande
förbrytarorganisation med obegränsat antal medlemmar i alla länder, vilket
inte nödvändigtvis bygger på Barks utan minst lika mycket på andra serier
från min uppväxt.

Men du har helt rätt i att Egmont en gång försökte skapa en viss
kontinuitet i sina egna serier om Björnligan. Det skulle vara tre stycken:
en ledare (något mindre korkad), en hungrig och en lat. En stor mängd såna
serier gjordes på 80-talet och däromkring. Sviskon är mycket riktigt ett
återkommande skämt, vilket är hämtat från en gammal Barksserie
("Jätterobotrövarna"). Men såvitt jag minns är det inte samma buse som äter
sviskon i den serien som i efterföljarna. Hur noga Egmont följer dessa
riktlinjer i sina nygjorda serier om Björnligan vet jag inte riktigt.
Ibland är det alla björnbusar som gillar sviskon.

En vag tumregel kan vara att om serien handlar speciellt om Björnligan, så
är de ofta tre stycken. Om däremot farbror Joakim är huvudfiguren, så kan
de vara hur många som helst. (Det är väl när de andra är utsläppta från
finkan som de kan vara ett större hot mot pengabingen.)

Dessutom tror jag att man i TV-serien DuckTales försökte införa ännu mer
differentierade björnbusar som såg helt olika ut, hade olika egenskaper och
till och med individuella namn. Det tycker jag för min del är att gå lite
för långt.

Nu orkar jag inte skriva mer utan nu får någon annan fylla i med åsikter om
resten av frågorna.