Gammal gramofonspelare

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Tors Nov 13 20:01:30 CET 2003

Även om jag (som jag har framfört tidigare) egentligen avråder
helt från att spela en förmodligen värdefull och sällsynt 78-
varvsskiva på en resegrammofon, så kan jag ändå komma med ett
litet tips om ni ändå tvunget måste göra det:

SE FÖR GUDS SKULL TILL ATT ANVÄNDA NYA NÅLAR!

Det är det enda sättet att hålla slitaget på skivan på en
acceptabel nivå. En nål håller egentligen inte till mer än att
spela 1 - 2 skivsidor, sen måste man byta den.

Chansa inte!

Om man fortsätter att använda en nersliten nål kommer den att gå
fram som en väghyvel i spåret och kan i värsta fall helt förstöra
skivan på en enda spelning. Hoppas att ni har sån tur så att det
hör till en ask obegagnade nålar till grammofonen.

Tyvärr är det försent nu, men annars hade jag kunna lägga några
nålar i ett brev och skicka till er. Jag kan tyvärr inte själv
komma på mötet. Kanske går det att ragga upp nålar någonstans i
Stockholm.