Disney g ö r det igen...

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Sat Nov 15 12:41:46 CET 2003

Som de flesta här säkert redan vet släpptes ju Bambi på video 1994
med originaldubbningen från 1943 i stället för med 1986 års
omdubbning.

Nu har Disney gjort om samma misstag.

På det nysläppta julprogrammet (på DVD och VHS) "Härliga vintertid"
finns ett utdrag ur Bambi, och ljudet visar sig vara från 1943 års
originaldubbning!

Däremot är jag lite förbryllad över "Pingvinen som alltid frös".
Detta avsnitt (som ursprungligen kommer från långfilmen "Tre
Caballeros") har - till skillnad från Bambi - inte fått behålla sin
originaldubbning. "Tre Caballeros" har såvitt jag vet bara haft en
svensk dubbning på bio och video, så frågan är om den här
omdubbningen är gjord speciellt för "Härliga vintertid"?

<*>