Nyhet - Disney Channel i Comhems n ät

Mats Forssblad froz at algonet.se
Ons Nov 19 16:37:30 CET 2003

Anders M Olsson wrote:
> Pressmeddelande från Comhem:
>
> http://www.comhem.se/index.asp?item_id=11547&expand=11602&NewsID=325&Title=Pressmeddelanden

Intressant... jag var själv inte medveten om att Disney hade hela
tv-kanaler ( jag trodde att dom bara sålde typ Disneytimmen och enstaka
barnprogram till andra kanaler), förrän jag nu denna Halloween besökte
Disney Studios i Paris. Jag gick där på en rundtur "Disney Production
Tour". Det var ingen levande produktion när jag gick den, men man fick
se människor jobba i kontrollrummen och titta på några info-filmer.
Måttligt intressant.

Riktigt intressant var "L'art de l'animation selon Disney". Inte själva
attraktionen, som består av att man sitter i två biografer efter
varandra och får veta lite om animation och se "memorable moments" ur
tecknade filmer. Nej, det intressanta var väntrummet innan det hela
börjar. Rummet har nämligen allehanda gamla apparater för att titta på
film från filmens barndom. Man får prova dem själv, t ex stoppa ögat mot
tittgluggen och veva för att se Plane Crazy. Dessutom står där en livs
levande version av den "multiplane camera" som Disney använde, t ex i
Silly Symphonies "The Old Mill".

Ja, och så har jag tappat räkningen på hur många gånger jag åkt
"Rock'n'roller Coaster", häftig bergochdalbana. Rundturen i Disney
Studios är också kul - man får se en del riktiga specialeffekter.

Vad har jag mer att berätta när jag var i farten... Inte så mycket. Jag
var där rätt många dagar, men åkte mest berg-ochdalbanor med barnen. Har
testat de flesta attraktioner på Disneyland resort Paris, men det har
väl många av oss vid det här laget. Efter Halloween togs pumpor och
annat ned, och jag såg det inledande arbetet med juldekorationerna.