Re: Fw: Skivor (f .d. Stål-Långben)

Åke Forsmark aake.forsmark at swipnet.se
Fre Okt 10 14:52:04 CEST 2003

> Det är en intressant idé att spela på en vanlig skivspelare och sen ändra
> hastigheten i datorn.
>
> Det skulle antagligen fungera, men man måste i så fall förse skivspelaren med
> en speciell pickup/nål för 78-varvsskivor. Annars kommer nålen inte att spåra
> ordentligt och ljudet kommer att bli rejält förvrängt.

Det är inte säkert. Jag vet att jag har kört 78:or med vanliga nålar.
Jag tror att det är så att ju sämre nål ju bättre går det. Jag tror att
det bästa är att spela in med rak frekvenskurva (dvs inte via phonoingången)
och sedan försöka rätta till på gehör efter man funnit rätt hastighet.

Nu har jag alla mina 78:or arkiverade i en lada (det var nästan ett
äktenskapsförord...) och jag har nån sån där eliptisk fin nål på min
ordinarie vinylspelare så jag kan inte testa...

Åke Forsmark