Ang: Re: Stål-Långben

Germund Silvegren Germund.Silvegren at ekol.lu.se
Tors Okt 16 13:32:03 CEST 2003

Anders Engvall skrev:
>Germund Silvegren:

>Nja, faktum är att ståljordnötterna nämns redan
>i första pratbubblan! Å andra sidan kan detta ju
>vara något som tillkom i översättningen för att
>inte förvirra de svenska läsarna, som vid det
>laget - sportlovet 1969 - redan väl kände till
>källan till superkrafterna.

Det här är väl nästan inaktuellt vid det här laget men dock.... Jag
tror du har rätt i att det var den svenske översättaren (Westrin?)
som ändrade texten men jag ska kolla originalet därhemma för
säkerhets skull. Tjuven i Zanzipar hade gått i Sverige nästan två år
tidigare och flera av serierna från de tidigaste numren av Super Goof
gick på svenska 1967/68. Ståljordnötterna torde ha varit rätt
etablerade och t.o.m Stål-Gilbert hade debuterat i KA 9-10/68 (SG 5).
/Germund