Hur uttalas "Magica"?

Anders Engwall (KI/EAB) anders.engwall at ericsson.com
Mon Dec 13 12:50:30 CET 2004

Johan Anglemark:

> Naturligtvis heter packan ['Ma:gika], dvs. betoning på första
> stavelsen. Jfr uttalet av namnen Annika och Monika.

Man kan å andra sidan jämföra med namn som Erika, Ulrika och
Marika. Det sistnämnda skiljer sig rentav på en enda bokstav.

Det verkar som alla goda argument i frågan har lika goda
motargument. Det där med att betona andra stavelsen precis
som i "magi" tyckte jag var alldeles briljant, men så var
det nån som påpekade att i "magiska" betonas minsann första
stavelsen.

Svårt det här. Gör ingen årsmötesfråga av det bara.

/ 2312