Hur uttalas "Magica"?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon Dec 13 13:37:51 CET 2004

>Man kan å andra sidan jämföra med namn som Erika, Ulrika och
>Marika. Det sistnämnda skiljer sig rentav på en enda bokstav.

Haha. Båda dessa argument finns, nästan bokstavligen, i NK 2.

>Det där med att betona andra stavelsen precis
>som i "magi" tyckte jag var alldeles briljant, men så var
>det nån som påpekade att i "magiska" betonas minsann första
>stavelsen.

Dessa argument finns också, höll jag på att säga, i NK 2. Fast egentligen
bara det ena; då har det andra bara funnits i mitt huvud sedan jag på samma
sätt fått det påpekat för mig (eller möjligen kommit på det själv, fast det
tror väl ingen).

Det är i alla fall tryggt att se att den ankistiska forskningen fortgår på
samma sätt nu som 1977! :-)

>Gör ingen årsmötesfråga av det bara.

Hm. Hur fel minns jag nu, månne... men NAFS(k) hade ju en gång en
lokalavdelning i Göteborg med namnet MAGICA... eller M.A.G.I.C.A. kanske.
Var det inte så att man på deras möten diskuterade, möjligen också
fastslog, hur föreningens (och kanske också figurens) namn egentligen borde
uttalas?