Hur uttalas "Magica"?

Johan Anglemark johan at anglemark.se
Tors Dec 16 18:11:53 CET 2004

At 16:18 2004-12-16, Theresa Wiegert wrote:

>Hahaha!!! Bäst hittills. Har alltid sagt Māgica, för min mamma heter
>Monica och liknar henne (väldigt mycket!!!) :)
>
>Och italienska har inga regler eg, precis som Stefan Diös sa. det är
>ett coolt språk... spanska är mer rigoröst. Hur skulle man uttala det där?
>Jag gissar första stavelsen (Monica är ett synnerligen  vanligt namn där,
>men jag betvivlar att Erika och Ulrika finns där, de är mer nordiska.) Men
>jag vet inte...

Både Erika och (såvitt jag vet) Ulrika har traditionellt haft betoningen på
första stavelsen i svenska, i enlighet med huvudregeln för betoning i
nordiska språk och i enlighet med betoningen i de mansnamn de är avledda
av. Förskjutningen av betoningen till andra stavelsen är i allt väsentligt
ett 1900-talsfenomen.

-1266

--
Less is more - say no to fat books!