Kalle Ankas Pocket

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon Jan 5 15:04:59 CET 2004

Skarpsynte Siverbo:

>Jag bläddrade nyss i den Diös-översatta Pocket 49 från 1983. Där hittar
>man åtskilliga repliker som avslutas med punkt i stället för utropstecken.
>Betyder det att någon redaktör satt och bytte ut vissa utropstecken mot
>punkter? Eller var det möjligen textaren som inte brydde sig om att följa
>översättningen??

För att hitta mina inlämnade original från 1983 måste jag gå och rota
i  utrymmen där ingen vill rota. Men detta var rimligen under den perioden
där experimentet pågick, så jag törs lova att det var redaktören som hade
redigerat på detta vis. Alternativt, som du sa, att textaren hade fått
eller tagit på sig denna redaktörsuppgift. Skulle det vid obduktionen
framkomma att det var jag som hade skrivit dessa punkter från början, får
jag ett antal sjömans- och gröngölingsmössor att äta upp och det vore
verkligen rätt åt mig.