Clerkly

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Jan 6 17:13:25 CET 2004

Erik H:

>Joakim har hatt en kontorfullmektig som heter Clerkly på amerikansk. Barks
>skal ha brukt ham et par ganger, jeg er litt usikker på når men tipper det
>var i US 46 og US 61. Vet noen hva han heter på svensk?

Erik, i går kunde jag skicka mail till dig, men i dag blir jag stoppad av
din mycket nitiska spam-polis. I vilket fall:

Enligt den här fina listan

http://www.cbarks.dk/theseriescharacters.htm

så har Barks använt personal med namnet Clerkly fyra gånger: i US 39, 46,
61 och 70. Jag försökte kolla lite snabbt, och de flesta av dem ser olika
ut. Eftersom jag råkar veta vilken figur du söker (en med fågelnäbb och
människoöron) vill jag påstå att det inte är någon av dessa fyra Clerkly.
Det är nog ett missförstånd, eller så finns det ännu fler Clerkly som inte
står i listan. Eller så har jag själv tittat slarvigt, förstås.

Kanske har farbror Joakim anställt en hel familj av kusiner och brorsöner
som alla har samma efternamn. Eller också kan han inte hålla ordning på
alla sina anställda, eller så har han bestämt sig för att kalla dem allihop
för Clerkly för att det är enklast. (Ordet kan vara ett adjektiv som
beskriver just någon eller något som har med kontorister, expediter eller
sekreterare att göra. Förr i världen kunde det också beyda "beläst", har
jag slagit upp.)

Jag har för mig att en av Barks Clerkly-figurer fick heta Klotterlund hos
Westrin, och det namnet har jag ofta återanvänt för farbror Joakims manliga
bokhållare eller andra hjälpredor. Men det är alltså inte den personen som
jag tror att vännen Erik söker.