Kul om Bernard & Bianca

Niklas Elmefjall niklas.elmefjall at amersham.com
Mon Okt 11 12:32:55 CEST 2004

Jo, det visste jag ju iofs, men är det så att Bianca skapades med Gabor i
tankarna?? I såfall stärker detta ju min övertygelse att man borde se
tecknade filmer på originalspråket. Ser man på filmen Antz, har ju t.o.m.
myrorna ritats så de efterliknar skådisarna som dubbar dem. Stallone och
Sharon Stone är ju rätt porträttlika.

Tycker inte Gabor/Bianca hon brer på så fasligt, men det låter trevligt
iaf. Sexig röst till sexig mus...ööh...

/N

                      Stefan Diös
                      <pyas at swipnet.se>         To:       ankism at stp.ling.uu.se
                      Sent by:                  cc:
                      ankism-bounces at stp        Subject:  Re: Kul om Bernard & Bianca
                      .ling.uu.se

                      2004-10-11 09:31

Niklas E:

>Hade en trevlig kväll igår när jag för första gången bevittnade "The
>rescuers", eller Bernard & Bianca. En skoj film med de klassiska
>Disneyingredienserna. Jag undrar dock varifrån skaparna fick idén att
ianca
>skulle vara från just Ungern. Några idéer?

Den delen tror jag mig kunna besvara. Det är för att hennes röst, Eva Gabor

(som också gjorde Duchess i Aristocats), kommer från en familj av berömda
ungersk-amerikanska skådespelerskor och underhållare. Man ska kunna höra
hennes brytning ganska tydligt, men om hon avsiktligt brer på extra mycket
just i fallet Bianca vet jag inte.