Kul om Bernard & Bianca

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon Okt 11 13:07:03 CEST 2004

Niklas:

>Jo, det visste jag ju iofs, men är det så att Bianca skapades med Gabor i
>tankarna?? I såfall stärker detta ju min övertygelse att man borde se
>tecknade filmer på originalspråket.

Ja, självklart, precis som serier och annan litteratur om möjligt bör
avnjutas i original om man har den möjligheten.

Numera är det vanligt att Disneyfilmernas huvudfigurer delvis utformas
efter rösterna, särskilt när det är kända skådisar bakom. Det finns större
filmexperter här än jag, men jag kan ändå peka på sådana exempel som t.ex.
anden i "Aladdin" (Robin Williams) och Esmeralda i "Ringaren i Notre Dame"
(Demi Moore). Såvitt jag vet har detta pågått, mer eller mindre uttalat,
sedan "Djungelboken".