SV: Bilderböcker av Barks

Greger Nässén pengabingen at chello.se
Mon Apr 11 23:27:54 CEST 2005

Hej!

Båda historierna ingår, lite förkortade, också i boken "Sagoland: 40 av
de populäraste historierna ur Walt Disneys filmer" från 1963 som jag har
lyckats få tag på igen (mitt original blev sönderläst). En mycket fin
bok som jag minns varenda bild i fortfarande!

Sök i LIBRIS på valfritt sökord "Disney" och titelord "Sagoland". I
sökresultatet finns också två liknande titlar från 1967 respektive 1969.
Möjligen finns en eller båda historierna med där också?

Enligt NAFS(k)uriren 5, 3:e upplagan, "Diverse udda grunkor"
publicerades historierna i FIB GB 174 (saftkung) och 183 (julafton) som
utkom 1961. USA-originalen utkom 1960. Enligt NK har båda också
repriserats i WD:s stjärnböcker. Detta sista kanske inte är helt sant?

GB-utgåvorna och en stjärnbok hittar man om man söker på "saftkung" i
titelordfältet i LIBRIS. Däremot lyckas jag inte hitta någon stjärnbok
med "FJ:s julafton". Om man söker på "Joakims julafton" dyker det upp en
utgåva från 1981 i KAs bokklubb som heter "Farbror Joakims julafton".
Den är dock på 46 sidor så det kanske är nåt helt annat?

Mvh Greger