nya rosa

Olof Siverbo olof.siverbo at bostream.nu
Sat Feb 12 14:43:57 CET 2005

söndagen den 6 februari 2005 kl 22.29 skrev kim eklund:

> hjälp vad dålig nya don rosa serien är! varför gör han serier
> om dom värdelösa caballeros är vad jag undrar. han måste
> rycka upp sig ordentligt eller är det nån som tycker att det
> här är bra?

Jag tyckte inte att den var dålig. Fast inte så särskilt bra heller.

Håller med om att de två andra "caballeros" (José Carioca och Panchito)
är ganska ointressanta. Förstår inte varför Rosa envisas med att
använda dem.

Tycker också att hela upplägget är krystat. (Med "upplägget" menar jag
Kalles skäl att åka till Sydamerika. Vill inte avslöja för mycket för
dem som inte läst serien än!)

Jag tycker också att skattjaktssekvensen kändes blek. Rosa har gjort
flera fantastiska skattjaktshistorier, men nu börjar han få svårt att
variera sig, tycker jag.

Och så tycker jag faktiskt att Rosas brister som tecknare ofta blir ett
problem. Några tycker kanske att jag hädar, men jag skulle faktiskt
gärna se en serie med manus av Rosa och teckningar av t ex Van Horn.

Och på plussidan, då? Jo, framför allt alla visuella gags. Historien
vimlar av roliga incidenter med lamadjur, oxar, pirayor, sengångare,
anakondor och kapybaror.

Men som helhet: Ingen av Rosas bättre. Kanske snarare tvärtom. Tycker
jag.

(Serien i fråga heter "Sju caballeros (minus fyra) vågade livet" och
finns i nr 3-5, förresten.)

/Olof