Kalle Ankas Mini-Pocket nr1

Bror Hellman steamboat.willie at chello.se
Mon May 2 05:28:16 CEST 2005

Nu såg jag att det kommer en ny pocket i Sverige. Kalle Ankas Mini-pocket.
Inget speciellt jag kan säga om det då jag inte är inte sett den än, MEN
i reklamen för den så står det vilka serier som dyker upp i nummer 1, bland
annt "Bönor från Babylon"... Hmm.. "The Lentils of Babylon"?   Någon som vet
om det är den serien som avses?

... man har ju klagat över den historien på b.la DCML förut. Kanske mest om
det där att Björnligan säljer sina bönor i flera led - köper tillbaks dem -
och tjänar 1-10 på det.
Detta skulle tydligen vara otroligt otroligt...

Hmm... å andra sidan så har det hänt i Europa att man sålt saker till
östeuropa.. och sedan köpt tillbaks det för att sälja det i t.ex. Sverige,
Spanien, etc...  men där är det frågan om att skaffa sig exportstöd eller
något annat stöd från EU att stoppa i egen ficka som vinst... :-)

Jag antar att det är dylikt bedrägeri så Björnbusarna ägnar sig åt.. :-)

En mer laglig hande skedde på 1840-talet i HongKong. Brittiska pund var
värda mycket litet i farvattnen runt kina på den tiden, så skeppare som
sålde varor för t.ex. amerikanska dollar eller konesiska pengar och köpte
pund i den brittiska kolonien tjänade på att ta hem dem till England med
resultat att vissa skeppare blev otroligt rika på att importera pengar till
Storbritannien, Brittiska kronan gjorde stora förluster på att skeppa
tillbaks punden till HongKong för underpris och kolonien fick brist på
valuta.

Det var då man tog och sneglade mot neutrala valutor och skapade Hong Kong
dollarn som var knuten till den Mexikanska Dollarn... (!)

Fast... bönor... hmm...

 // Steamboat Willie