Hur uttalas Magica?

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Mon Nov 7 16:12:39 CET 2005

Ursäkta att jag tar upp en gammal tråd igen.

Jag fick idag hem Ducktales-boxen (DVD region 1). Det första avsnittet
på första skivan är "Send in the Clones". Där uttalas Magicas namn på
engelska på samma sätt som "magical". Dvs med betoning på första stavelsen.

Naturligtvis var jag nyfiken på hur det låter i den svenska dubbningen,
så jag plockade fram samma avsnitt i en inspelning från Disney Channel.
Döm om min förvåning: De har helt enkelt gjort en kringgående rörelse
och nämner aldrig Magica vid namn. Björnligan kallar henne "Gullet".... :-)