SV: CBSV 2. "Tryckkvalite"

NAFS(k) - Pengabingen pengabingen at nafsk.se
Fre Jan 20 00:47:55 CET 2006

Jesper skrev:

> Ett av de värsta exemplen är i bok 12, när kalle kör racerbil och
knattarna trampbil. Kolla den 3:e sista rutan i hela den serien. Det är
ju så illa att linjerna flyter ihop.
> Skriker vi inte nu kommer de väl att sabba hela bokserien.

Hm, jag jämförde just den rutan med samma i den amerikanska Carl Barks
Library (CBL). Jag kan inte se nån skillnad alls i tuschningen. Rutan i
CBSV är exakt som i CBL, men färglagd och med svensk bubbeltext. Jag har
inte hunnit jämföra Jespers andra exempel med motsvarande i Kalle Ankas
Bästisar (KAB).

Kan det vara så att det är serierna i Bästisarna som är omtecknade? Red
kanske tyckte att Barks linjer var för grova... Det är helt klart att
redaktionen gick hårt åt många serier i Bästisarna genom att klippa och
klistra för att få rutor och sidor att passa in i albumformatet. Det
finns också en del omtecknade serier i några KAB.

Mvh Greger