SV: Något om Carl Barks samlade verk

Bror Hellman m8100 at abc.se
Tors Juni 8 18:23:44 CEST 2006

> Färgtoningarna i bakgrunderna finns nog kvar, men
> är inte lika "groteskt överdrivna".

Jag är fortfarande kritisk, men jag håller med om att det är bättre.

DOCK är jag fortfarande mycket kritisk till färgläggningen av omslag till
tidningar.
När man gör en illustration som visar ett omslag av en utgiven tidning så
borde man anstränga sig mycket för att få originalfärgerna på bilden, då man
annars kan få intrycket av att tidningen ser ut på ett annat sätt än den
verkligen gör. Det kan ställa till problem. I USA har det ju hänt att
äktheten hos "OS 9" ifrågasatts på grund av att man trott att en
Gladstone-färgläggning skulle vara originalet.

Som exempel kan man ju ta just "OS 9"-omslaget i volym 1 av de samlade
v(ä)rken. Folk kan ju få för sig att tidningen verkligen *skall* se ut på
det viset om de råkar läsa vol. 1.  Nu är det väl en mycket liten chans att
en svensk läsare snubblar över just OS 9 och tar fel på den, men det är
osnyggt att förvanska färgerna så i alla fall.

// Steamboat Willie