Miss i CBSV

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Fre Juni 16 08:46:27 CEST 2006

Jag har ju på denna lista bett läsarna av Carl
Barks samlade verk att rapportera fel som ni
hittar i böckerna, kanske särskilt i siffer- och
registeruppgifterna. Min förhoppning är att vi
ska kunna sammanställa en sida med rättelser mot slutet av utgivningen.

Nu har jag upptäckt en miss själv, och då är det
väl bäst att jag rapporterar den till mig själv
här, så att jag kan se till att åtgärda den.

"Carl Barks julbok" från 2002 har hittills
slunkit igenom kontrollnätet i indexeringen. Den
påminner om en Guldbok, fast tunnare och rödare,
och innehåller 12 julserier från olika perioder
samt ett förord. Jag äger ett exemplar av boken,
men har av någon anledning inte fört in serierna
i mitt privata Barks-index. Inte heller har
svenska INDUCKS tagit med den. Det känns som en
försmädlig kombination av händelser: det händer
att INDUCKS missar och det händer att jag missar,
men måste det ske med samma bok?

Ja, tydligen, för så blev det. Inte heller har
jag tänkt på att kolla de danska och norska
uppgifterna i INDUCKS (som har med resp.
motsvarighet till denna bok) tillräckligt noga,
och jag har inte haft boken i minnet förrän nu.
De serier ur boken som finns i de första boxarna
har alltså inte fått med den
publiceringsuppgiften i registren. Sorgligt men
sant. Nu ska jag försöka se till att uppgifterna
kommer med för de berörda serierna åtminstone
från och med box nummer 5, och så ska jag lägga
det som saknas till min samling av rättelser.

Jag beklagar naturligtvis detta, men tyvärr är
det inte oväntat. Trots en stor ansträngning är
det mycket svårt att få alla siffror kompletta
och korrekta. Jag tror säkert att det finns, och
kommer att finnas, fler fel och utelämnanden, och
jag upprepar att läsare som hittar sådana är mer
än välkomna att rapportera dem till listan eller till mig personligen.