KA-översättare 2007

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Fre Dec 28 13:16:02 CET 2007

Som tidigare meddelats har man under år 2007
delat på översättningsuppgiften till Kalle Anka &
C:o så till vida att undertecknad har gjort de
flesta numren, men Reine Mårtensson har översatt
cirka vart fjärde. Jag har lovat att hålla listan
uppdaterad över detaljerna, men skött denna
uppgift (liksom så många andra) rätt så dåligt.
Det är knappast världens mest intressanta ärende
- klagomålen har inte direkt hopat sig - men jag
kan väl i alla fall fullfölja mitt löfte innan
året tar slut. Alltid finns det nån tok som samlar på såna siffror.

Följande nummer av KA & C:o år 2007 är översatta av Reine Mårtensson:

9, 13-14, 17, 20-21, 26, 30, 34, 38, 42, 46, 50.

Resten har jag gjort. Jag har inte kollat i alla
nummer, men jag tror jag har sett att redaktionen
åtminstone i något eller några fall har missat
att föra in rätt översättare i början av
tidningen. Det är säkert lätt att glömma bort i
all stress, men den som vill att rätt ska vara
rätt kan alltså notera nummerraden ovan. Äras den som äras bör.

När det gäller repriser håller vi oss för det
mesta till principen att återanvända gamla
översättningar, med den revidering som vi finner
lämpligt. Detta gäller oavsett vem som översätter
resten av tidningen, och det är meningen att
översättarens namn i sådana fall ska anges bland
övriga upphovsmän under seriens första sida. När
en ny fortsättningsserie går över två nummer som
hör till olika översättare, samarbetar Reine och
jag så att den som har översatt första delen
skickar över den texten för näste man att
fortsätta på. Även i övrigt försöker vi hjälpas åt så mycket som behövs.

Enligt planerna ska detta arrangemang fortsätta
åtminstone första halvåret av 2008. Därefter får
vi se vad som händer i världen. Reines första
nummer för 2008 blir 1-2 och 6. Återigen försöker
jag nu lova att fortsätta informera om saken, så får vi se hur det lyckas.

Men detta var ju alltid något. Gott slut och gott nytt!