Re: Knattar och färger

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Fre Dec 28 16:08:30 CET 2007

Stefan P:

>Huey = Knatte
>Dewey = Fnatte
>Louie = Tjatte

Så har jag försökt att genomgående göra i CBSV,
möjligen med undantag av några serier i den
första boxen vi gjorde (bok 1, 11 och 21). Även
för Hall of Fame har jag  hållit mig till samma
princip i de av böckerna som jag har arbetat med, och numera också i KA & C:o.

Fram till för några år sedan brydde jag mig inte
så mycket om detta. Jag visste att det aldrig
fungerade att försöka hålla ordning på det. Jag
hade aldrig någon kontakt med färgläggarna och
fick inte se några färger förrän tidningarna kom
ut. Nu fungerar det lite annorlunda och det finns
en något större chans att man kan hålla det
konsekvent. Jag tror rent av att färgläggarna
ganska ofta har fått instruktioner om en viss
standard, så därför försöker jag att hålla mig
till motsvarande namn som nämns i
originaltexterna. Jag tror i och för sig inte att
det alltid stämmer i slutändan i alla fall, men
man behöver ju inte medvetet motarbeta idén (om
det nu finns någon) genom att blanda friskt bland
namnen själv. Det är ju flera länder som trycker
tidningarna gemensamt, så man kan inte gå in och
ändra färger bara för ett enda lands skull.

Nackdelen är att jag ibland själv vill stoppa in
ett namn på t.ex. Fnatte där det inte nämns i
originalet, om jag exempelvis tycker att repliken
skulle bli stabilare på det viset. Om jag då inte
har koll på mössfärgen (och det har jag inte)
riskerar jag ju då att trassla till det, så
numera försöker jag vanligen att undvika sådant.

Generellt tycker jag att det viktigaste är att
mössfärgerna funkar inom varje enskild serie, men
gör man ett större verk som CBSV eller HoF kan
man gott försöka så gott det går att vara
konsekvent inom hela bokserien. Jag har alltså
strävat efter att hålla ovan nämnda standard och
har då lagt märke till att färgerna i den färdiga boken normalt blir:

Huey = Knatte = blå
Dewey = Fnatte = grön
Louie = Tjatte = röd

Så då antar jag att det är så de vill ha det i
CBSV i alla fall. För denna utgåva får jag vara
med och kolla en blåkopia i ett skede när
färgerna syns. Då försöker både jag och
redaktören att särskilt kolla Knattarnas
mössfärger så att de är konsekventa inom serien
och hela verket. Upptäcker vi ett fel ber vi
huvudredaktionen att ändra detta, vilket de gör i de fall de håller med oss.

Om samma färger numera stämmer med HoF och KA &
C:o kan ju någon som vill få forska i.