Snövit

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Ons May 2 18:00:16 CEST 2007

Den som vet mest om det här är nog koll. 546 Robert Andersson som skrev
en utomordentligt uttömmande utredning i NAFS(k)uriren nr 23/1993. Jag
tar mig friheten att citera ur Roberts artikel.

Ur "En saga på Saga" av Robert Andersson, NAFS(k)uriren nr 23, februari
1993:

"Vid Sverigepremiären lär Snövit ha visats helt komplett, utan några
klipp. Men en tid efter premiären beslöt distributören RKO att
självcensurera filmen med 50 meter(3), dvs. i l minut och 50 sekunder.
Till nypremiären 1949 stympade _censuren_ ytterligare 165 meter, dvs 6
minuter.

Följande scener har varit bortklippta sedan 1949:

- Jägaren går hotfullt fram mot Snövit med kniven i handen för att skära
ut hennes hjärta. Denna scen var förkortad.

- Snövit flyr genom skogen och upplever det som om trädens grenar
försöker gripa henne. Hon faller senare ner i ett vattendrag där
trädstockarna tycks förvandlas till krokodiler m.m. Hela denna sekvens
var bortklippt.

- Drottningens förvandling till en gammal gumma/häxa betraktade av en
korp som döljer sig i ett kranium. Allt detta var bortklippt. Att denna
scen var bortcensurerad i Sverige står t.o.m. omtalat i boken The
Illusion of Life(4).

- När häxan ska bege sig av från slottet, sparkar hon till en
vattenbringare som står vid sidan av ett människoskelett. Skelettet
rasar ihop och ur bringaren kryper en stor spindel ut. Denna scen var
bortklippt.

- I de dramatiska växelklippen mellan dvärgarnas försök att varna Snövit
för häxans försök att få Snövit att bita i äpplet, saknades ett par av
scenerna mellan de båda kvinnorna.

Filmen har även kommit upp på den svenska repertoaren 1962, 1973 och
1982. Vid det sistnämnda tillfället var Snövit klippt ännu mera än
tidigare. Scenen när Häxan jagas upp på klipporna och sedan faller utför
stupet kortades också. (Alla dessa bortklippta scener visade faktiskt
Jan Guillou i TV i ett debattprogram om filmcensur i mars 1983). Men
glädjande nog visades filmen helt komplett vid nypremiären förra året,
1992. Åldersgränsen ändrades samtidigt från helt barntillåten (röd
censurfärg) till tillåten från sju år (blå censurfärg).

(3). Långfilm i Sverige 1930-1939 av Bertil Wredlund och Rolf Lindfors,
Proprius Förlag AB, 1981.

(4). The Illusion of Life av Frank Thomas och Ollie Johnston sid 486,
Abbeville Press 1981."

Slut citat!