DVD-restaureringar

M Karlsson sk32b at yahoo.no
Tis Jan 8 02:56:37 CET 2008

  Jag har varit medlem på listan i några år, men glömt logga in på senare tid - så hela mitt mailarkiv är borta. Och jag vet inte om man man söka i något ankism-arkiv någonstans...
  Hur som helst, mina frågor gäller DVD-versionerna av Disneyklassikerna, främst då de restaurerade i Platinum-serien - och deras svenska utgåvor, vad de nu kallas.

  * Håller de svenska motsvarigheterna exakt samma klass vad gäller bildkvaliteten som de amerikanska? Det hoppas jag, men europeiska utgåvor komprimeras ju ibland om för att få in fler ljudspår etc.

  * Är de svenska ljudspåren restaurerade? Jag harvade runt lite på Wikipedia, och andra siter, och det verkar som att DVD-utgåvorna ofta kör med omdubbade ljudspår, samma som ibland använts till VHS. Är dessa restaurerade och anpassade till 5.1 exempelvis? (Det senare, 5.1-ljud, behöver inte anses vara ett plus i min mening, men det kan ju vara bra om mixen anpassats till Hifi-utrustning och inte TV-högtalare...:)

  Förresten så vill jag vill ju dessutom ha originalljudspåren...med Tatiana Angelini etc...åtminstone som ett extraval på DVD-skivorna. Just originalljudspår är något av en käpphäst för mig...jag inser att kvaliteten kanske inte alltid är den bästa rent ljudmässigt, och att det inte alls säkert att de gamla versionerna är bättre i övrigt heller. Om inte annat har svenska språket förändrats så mycket att de gamla dubbningarna känns nästan lite arkaiska.

  Min subjektiva uppfattning är att de amerikanska originalen inte föråldrats lika mycket. Men, oavsett vilket, så ger de ursprungliga ljudspåren en tidstypisk känsla som lite grand förloras om de dubbas om. Jag är inte helt emot omdubbningar, bland annat för att dagens barn kanske kan ha svårt att förstå vissa ord, eller kanske uppfattar språket som helt mossigt.

  Ja, vad tycker ni om restaurering egentligen? Å ena sidan är det ju vettigt - film och analoga magnetband försämras ju över tiden, och de kopior vi ser är inte lika bra som originalen var vid premiären - vilket ju är vad som borde eftersträvas. Å andra sidan tycker jag att tecknad film ibland kan kännas väldigt "statisk" när den digitaliserats. Liite flimmer är ju bara charmigt... Och komprimeringsartefakter SUGER när det gäller tecknad film.

  (Detta är off-topic, så jag går inte in på det mer, men jag såg Charlie Chaplin på SVT förra veckan, flera av versionerna hade märkbart bättre bildkvalitet än de som visats tidigare, bland annat Guldfeber som nu visades i förkortad - men bildmässigt förbättrad, 1940-talsversion. MEN, överallt sågs komprimeringsdefekter i bakgrunderna, bilderna kändes ibland "platta" och lite livlösa. Förhoppningsvis beror det mest på att SVTs digitala sändningar ju är lågupplöst skräpt som är för hårt komprimerat)

  Som ni hör har jag faktiskt, trots stort intresse, inte sett så många Disney-filmer på DVD. Jag såg såklart en del som liten på VHS, men har glömt mycket. Jag är väldigt intresserad av att se filmerna igen, men vill då att det ska vara de bästa och "mest riktiga" versionerna...:) Och självklart så lite censurerade som möjligt, en del svenska utgåvor på VHS var väl censurerade, något Platinum-DVDerna såklart inte är antar jag? Förutom någon enstaka "racial stereotype" som zoomats bort i Fantasia, etc.

  Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska se filmerna på svenska eller engelska först...i en del fall är det självklart, Djungelboken vill jag främst se på svenska, men i andra vacklar jag. Finns det några listor på vilka svenska dubbningar som anses riktigt bra? Och vilka som är mindre bra? Ett problem som jag uppfattar det är att många av de filmerna som dubbats på senare tid ofta tycks återanvända samma röstskådespelare - inte alltid så bra.

  /M