ang restaurering och dubbning - DVD

Robert Andersson robert.m.andersson at swipnet.se
Tors Jan 10 23:11:31 CET 2008

Hej!

När jag arbetade med boken "Disneys julafton" under år 2000 för utgivning
framåt jul samma år, gjorde jag en omfattande research kring julprogrammet
genom alla år. Den slutsats jag kom fram till var 1960. Dels bekräftade den
dåvarande producenten för programmet på SVT, Kajsa Gyllenberg, att det var
julafton 1960 som programmet sändes för första gången. Titeln i
programtablån var "God jul önskar Musse Pigg, Kalle Anka, Piff och Puff,
Benjamin Syrsa m. fl.". Dock minns jag att när jag även kontaktade
"programupplysningen" på SVT var faktiskt uppgiften lite vacklande men där
sa man att det i deras databas stod 1959 men man var inte säker på var
uppgiften kom ifrån. Det finns ingenting i 1959 års programtablå om
julprogrammet. Jag letade igenom alla möjliga och omöjliga tidningar för
1959 och icke den minsta antydan fanns överhuvudtaget om julprogrammet.
Däremot var informationen väldigt exponerad i tidningarna 1960 och på ett
sätt som kan tolkas som att detta är något helt nytt. Endast 5 år senare,
julafton 1965, stod det i programtablån att det är "sjätte året i rad".
Eftersom det är så få år mellan 1960 till 1965 torde också denna uppgift
vara pålitlig. Det är utifrån de här källorna som jag har baserat uppgiften
om 1960 i "Disneys julafton". Ärligt talat tycks det nu vara nästan omöjligt
att kunna få fram fler källor kring detta. Många personer lever inte längre
som var med på den tiden som skulle kunna svara på det eller så är de så
gamla att de inte minns längre. Bengt Feldreich meddelade mig att han hade
inte sparat någon anteckning om det och att han dessvärre inte längre kunde
minnas om det var 1959 eller 1960.

Detta är vad jag kan tillföra i ämnet.

/Robert Andersson