ang restaurering och dubbning - DVD

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Tors Jan 10 21:06:01 CET 2008

Stefan Diös skrev:
> Sen såg vi i ett annat inlägg att Wikipedia
> skulle åtgärda felet med startåret 1959/1960
> "omedelbums".

Det är bara att ändra när man ser att det är fel. Det är så enkelt att
ändra så det är ingen större vits med att vänta på att nån annan ska
göra det istället. Det är ju det som är vitsen.

Men varifrån i så fall kommer denna vanliga felaktiga uppgift? Kanske
är det ursprungligen en hopblandning av "nu har det visats X gånger"
och "nu var det X-årsjubileum" strax efter nån visning nångång? I jakt
på gamla belägg för uppgiften 1959 hittade jag en insänd fråga till
Aftonblads tevetidning 1996-01-11. Det var signaturen
"Disney-forskare" (nån här?) som frågade om möjligheten av att få se
det första programmet från 1959 i repris. Leif Ekholm och/eller Lasse
Thånell svarar:

    Det är riktigt att Kalle Anka, Musse och de andra
    för första gången dök upp i svensk TV 1959 men var det första året
inbakade i
    ett naturfilmsprogram för barn. Jultomtens verkstad har hängt med från denna
    pionjärtid då Kalles fjäderdräkt av naturliga skäl fick beskådas i
svartvitt.
    Året därpå återfinns "God jul önskar Musse Pigg med flera", och sen har det
    rullat på. 1989 firade denna tradition 30-årsjubileum.
    Tyvärr tillåter inte Disneyavtalet repriseringar av det tecknade
filmmaterialet.
    Det innebär att SVT 1 endast får visa Kalle och hans vänner en
gång, nämligen
    på julafton kl 15.00.

Stämmer detta? Då beror ju rätt år på vad man menar.

/699