Julprogrammet (Var: ang restaurering och dubbning - DVD)

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Fre Jan 11 00:04:17 CET 2008

Robert Andersson skrev

> Dels bekräftade den dåvarande producenten för programmet på SVT, Kajsa Gyllenberg, att det var
> julafton 1960 som programmet sändes för första gången. Titeln i
> programtablån var "God jul önskar Musse Pigg, Kalle Anka, Piff och Puff,
> Benjamin Syrsa m. fl.". Dock minns jag att när jag även kontaktade
> "programupplysningen" på SVT var faktiskt uppgiften lite vacklande men där
> sa man att det i deras databas stod 1959 men man var inte säker på var
> uppgiften kom ifrån.

Intressant. Hörde du också den uppgift jag återgav att en del, i alla
fall Jultomtens verkstad, var med redan 1959 "inbakad[...] i ett
naturfilmsprogram för barn" innan det fanns en egen programpunkt? Jag
tyckte den uppgiften lät ganska trovärdig eftersom den var så pass
specifik. Annars undrar man ju var den kom ifrån, speciellt om inte
programupplysningens databas var så specifik. Från någon tittares
korrekta eller felaktiga minne bara?

> Ärligt talat tycks det nu vara nästan omöjligt att kunna få fram fler källor kring detta.
> Många personer lever inte längre som var med på den tiden som skulle kunna svara
> på det eller så är de så gamla att de inte minns längre.

Nåja, så himla länge sen är det väl inte! Även om många av dom som
jobbade med programmen börjar bli till åren och inte har anteckningar
kvar så är det ju desto fler som har sett programmen. Med lite tur så
har nån skrivit om ett eventuellt visande 1959 i sin dagbok: "O,
sådana roliga tecknade figurer det var i naturrutan på televisionen
idag -- roligast var Piff och Puff. Men den där Ferdinand var rätt så
trist. Den hoppas jag att de inte visar i repris vartenda år resten av
mitt liv."

/699 (juldiskussionen varar än till påska)