Julprogrammet (Var: ang restaurering och dubbning - DVD)

Halsten Aastebøl Halsten.Aastebol at elkraft.ntnu.no
Sön Jan 13 00:37:34 CET 2008

Hei!

I fjor kjøpte jeg Walt Disney Treasures DVDen More Silly Symphonies der både
Santa's Workshop og The Nigth before Christmas er med. Disse to er jo koblet
sammen i juleprogrammet og på VHS-utgivelsen Mikkes jul. I jula så vi på
Mikkes jul, og da gikk det opp for meg at korte sekvenser er klippet bort
fra begge disse filmene på denne VHS-utgaven. Det samme gjelder vel det som
vises på TV (fikk ikke sett programmet i år)?

Sekvensene det er snakk om er:
Santa's Workshop:
Når julenissen sitter og kontrollerer lekene rett før paraden kommer først
en hvit dokke som utbryter Mama! Dette er med, men den mørke dokka som
kommer etterpå og utbryter Mammy! (jfr Al Jolson's sang Mammy) er klippet
bort.

The Night before Christmas:
Når barna kommer inn i stua, går ett av barna bort til peisen og ser opp
gjennom pipa. Dette er med også i VHS-ugaven, men så er det klippet bort en
lengre sekvens der gutten får sot fra pipa over seg og blir gående rundt med
et "black face" som resultat.

Begge er altså klippet på grunn av sekvenser som kan oppfattes som
rasistiske.
Har de alltid vært klippet i juleprogrammene?

Halsten