SV: Förfrågan ang tusch och tuschare

cmhallin at algonet.se cmhallin at algonet.se
Tis May 27 11:19:38 CEST 2008

Det är naturligtvis svårt (läs: omöjligt) att veta vilka ord som
använts i det talade språket, men det skulle inte förvåna mig om man i
den typ av sammanhang som Magnus talar om snarare använt verbet
"teckna", och, i den mån så har behövts, har talat om att "teckna med
tusch". När "tuscha" används om serieproduktion anges ju snarare en
separat process från själva tecknandet, som har gjorts i blyerts eller
någon liknande teknik, därtill ofta utförd av en annan person än den
som tecknat det som skall tuschas.

/Mattias, koll. 1432

---
Mattias Hallin · Brussels · Belgium · <cmhallin at algonet.se>

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"