Wall-E

Adam Linde adam at ppp.se
Sat Sep 6 13:21:52 CEST 2008

Igår var den svenska premiären av Wall-E, Disney Pixars nya som ni kankse hört talas om ;)
Jag och en kompis gick och såg den, då hon älskar Disneyfilmer var överläggningen om vi skulle se den inte så långvarig. Hur som helst så skilde vi oss från den handfull "stora" skaran av barnfamiljer, då två 16-åringar njuter och låter mest.
Hur som helst så inleds själva filmvisningen med en typisk pixarkortis vid namnet "Presto", denna gång spinnande runt en trollkarl, hans magiska hattar och hans utsvultna kanin. ENORMT underhållande vilket efteråt skapade en diskution om vilken kortis som var bäst. Misstänker att "Fåglarna" vann.
Se den här om ni vill: http://www.youtube.com/watch?v=9EF4s71Zn2g

Filmen till slut: En underbar rulle där det känns som om Pixars animering aldrig känts trovärdigare. Helt underbar, uppfyller alla estetismens grundvalar. Den är poetisk, med en ensam robot som bl.a. får en kackerlacka till vän, vackert gjord, som sagt.  Rolig är den med, på många håll. Främst så är den väl gripande, budskap och känslor varvas tydligt hela tiden.
Man kanske undrar hur man kan bygga en mycket lyckad film på en i princip stum robot. Man undrar kankse hur det ska skapa en trovärdig stämning. Men den blir bara bättre och bättre desto längre man får känna den underliga lilla varelsen. En film om kärlek, värme och ett omöjligt uppdrag. Men framför allt om att leva.

Det här är en film som, jag vågar säga, MÅSTE SE! Det kan mycket väl vara årets bäst producerade film, en säker oscar till många kategorier skulle jag tro.
Kanske aldrig har det gjorts en Disneyrulle med så stor räckvidd, för jag har svårt att se någon som ärligt skulle avsky den här filmen. Mycker trevlig, mycket sevärd!