Julprogrammet 50 år

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Tors Okt 29 07:17:07 CET 2009

Julaftonsprogrammet är bara ett av många avsnitt av tv-serien
"Disneyland" (senare även med titlarna "Walt Disney Presents", "Walt
Disney's Wonderful World of Color" och "The Wonderful World of Disney").

Både svensk och dansk tv var ganska flitiga med att sända de här
programmen från slutet av femtiotalet till mitten-slutet av sextiotalet.

Programmen växlade mellan olika teman där det ingick spelfilm,
dokumentärer och tecknat. De tecknade programmen bestod oftast av ett
antal klassiska kortfilmer med en nyproducerad ramhandling som knöt ihop
de olika kortfilmerna.

Det är troligt att det är i ett sådant program du har sett kortfilmen du
frågar om. Annars kanske du har sett den på bio. På den tiden gick det
tecknade kortfilmsprogram från Disney på bio varje jul.