Jag Kalle Anka

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Tors Sep 3 14:19:34 CEST 2009

En sån utmärkt fråga! Ja, vad ska man rekommendera den som inte läst
mycket Barks och vill prova på.

> (Varför samlar man på KAP om man inte läser dem? Tja, jag började
> prenumerera som ung och sen har det fortsatt. När pocketarna började bli
> riktigt dåliga hände det att jag bara la dem på hyllan och hoppades de
> skulle bli bättre längre fram. Till slut hade jag så många att det enda
> rimliga var att antingen göra sig av med alla [till brakförlust] eller att
> se det som en samling och fortsätta samla.

Allt eller inget! Den inställningen känns igen, men det kan också gå
att sätta en
mer eller godtycklig gräns utöver vilken samlingen inte ska sträcka
sig och t.ex.
samla på 1900-talets KAP.

 > När Car Barks Samlade Verk annonserades blev jag sålunda lite sugen på att
> köpa det, bara för att få veta exakt hur bra han egentligen var. Men
> prislappen avskräckte.

Ja, så mycket ska det ju inte kosta att komma in i Barks-världen. De
flesta serierna
har ju getts ut massor av gånger.

> Jag tackar därför för tipset om Jag-böckerna och då särskilt "Jag Kalle
> Anka". Trevligt att kunna köpa en enda bok och få de sex bästa Kalle
> Anka-serierna på en gång!

Jag vill dock inte tipsa om att köpa den i ditt syfte! Det *är* ett
fantastiskt urval, men
serierna är samtidigt illa behandlade genom att vara totalt
omredigerade. Den rena
braheten lyser absolut igenom och har skapat många ankister, men idag tycker jag
inte man ska läsa sånt om man inte har ett nostalgiskt förhållande
till just dessa böcker.

Vad man ska rekommendera istället tål att tänkas på. De bästa
guldböckerna kanske om de är
överkomliga på begagnatmarknaden? (Jag har inte koll.)

/699 (antitipsar)