[SPG:rpd=10] Solstickepojkens koppling till Walt Disney

Simon Bülow simon.bulow at telia.com
Sön Aug 1 18:52:36 CEST 2010

Följande står att läsa som avslutande stycke i Brita Lindes (född 1920)
biografi över konstnären Einar Nerman (1888?1983) i "Svenskt
Biografiskt Lexikon":

"N:s son, Einar Tomas (Tom) N (1918?75),
modell till N:s Solstickepojke, var endast periodvis
konstnärligt verksam. Tom N utbildade
sig på Otte Skölds målarskola och konstakademin
i Khvn. Han bröt 1939 upp från
Sverige och for till USA, där han arbetade
som teknisk rådgivare åt Metro-Goldwyn-
Mayer och samarbetade med Walt Disney.
Senare bosatte sig N i Puerto Rico och var
där verksam som konsthantverkare. Under
sin tid i Mellanamerika ägnade han sig åt
affärsverksamhet. I det tidiga måleriet märks
påverkan från fadern i den lätta och eleganta
teckningen. Landskapsmålningarna från
Mellanamerika visar större självständighet
och tyngd. N utställde i Puerto Rico och tillsammans
med fadern i Sverige."

Källförteckningen i SBL är lång (som sig bör), och Google ger mig inga
relevanta träffar vad jag kan se. Så jag undrar om någon på listan kan
besvara:
Vad är känt om Tom Nermans arbete för Walt Disney? Var det konstnärligt
arbete eller någon slags "teknisk rådgivning"?

Undrar,
Simon