Klippt Barks?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sön Dec 12 12:49:38 CET 2010

Andreas:

>Är det ett klipp i Magica de Hex har många
>ansikten i KA 49? Jag har för mig att, i scenen
>där Joakim återfår sitt ansikte från den
>ansiktslöse grottinvånaren, de växlar ansikten
>med varandra hela tiden tills Knattarna i rätt
>ögonblick sätter tillbaka säcken över
>grottinvånaren. Eller är detta i ett annat avsnitt/en annan serie?

Nej, jag känner inte till några klippningar i de
scenerna. De är nog likadana som i alla andra
versioner vi har haft av den serien.

Tvärtom är den här utgåvan (KA 47-49/2010) lite
mer komplett än tidigare publiceringar i KA & C:o
(28-30/1976 och 34-36/1988), eftersom inga rutor
har tagits bort för resuméer. Man har använt
CBSV-versionen och klippt den i tre bitar, utan
någon särskilt anpassning till följetongsformatet.

Fördelen med det är att vi inte går miste om
några av Carl Barks rutor. Nackdelen är att en
tillfällig läsare får svårare att sätta sig in i
handlingen. I KA 48 och 49 är det inget utrymme
alls avsatt för seriens titel eller någon
förklaring av vad som tidigare har skett. Endast
med möda har det gått att klämma in det mest summariska i de övre marginalerna.

Men det kanske räcker? De allra flesta läsare
kanske har tillgång till alla nummer, eller får
tillräckligt med information på det här viset?
Vad tycker ni ankister på listan? Är det
viktigare att få med hela Barks handling än att
avsätta plats till förmån för förståelsen för den
som läser bara ett enstaka avsnitt?