Klippt Barks?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Dec 15 11:45:14 CET 2010

Per N:

>  I ett avsnitt hamnade Bamse i fängelse och det
> slutade med att han tittade ut genom gallret...
> Jag hade inte nästa nummer så jag ville inte
> läsa just den tidningen nåt mer. Den hamnade
> underst i högen för att den var alldeles för
> läskig. Så för mig var det värre att
> fortsättningsserier slutade med en cliff-hanger, inte att de började knasigt.

Bra synpunkt, tack för den. Jag har ett liknande
minne från en späd barndom, då jag läste ett
strönummer av Kalle Anka hemma hos släktingar.
Jag kan i efterhand räkna ut att det måste ha
varit nr 10/1965 ... numera också känt för Farfar
Anka och kärnkraftverk, men det bekymrade mig
knappast nämnvärt. Däremot var det ett
fullständigt förskräckligt avbrott i
fortsättningsserien, där ankorna satt hjälplöst
fast i ett batyskop som höll på att skyfflas in i
en jättestor smältugn på havets botten. Hur kul
är DET liksom. Jag hade ingen chans att få reda
på hur det slutade och förmodar att jag sov
dåligt i flera månader, eftersom jag var ett
mesigt litet barn redan då. (Däremot lärde jag
mig vad ett batyskop var, vilket numera har
begränsat värde eftersom den termen knappast
används. I CBSV-utgåvan heter det "batyskaf" i stället.)

På den tiden råkade vi knappast ut för problemet
att fortsättningsserier började knasigt, för då
fanns det väl alltid en ordentlig resumé
åtminstone i KA & C:o. Men det oaktat håller jag
med om att traumat med läskiga cliffhangers nog är värre för unga läsare.

Fler åsikter om resuméernas betydelse?