SV: Abdul

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon Okt 11 15:21:57 CEST 2010

Lite sent kanske att dra upp det här igen nu, men
bara någon dag efter nedanstående diskussion
läste jag Illustrerad Vetenskap nr 14/2010, där
en läsare invänder mot tidningens språkbruk i en tidigare artikel:

"--- Ni kallar i artikeln djuret för en kamel. Är
det dock inte tal om dromedarer i detta fall, då
djuren på alla bilder bara har en puckel? ---"

Insändaren har getts rubriken "Dromedarer är kameler" och redaktionen svarar:

"Du har helt rätt i att den omnämnda kamelen med
endast en puckel kan kallas en dromedar, men den
är ändå en kamel, då den ju /---/ tillhör
familjen kameldjur och är mycket nära släkt med de tvåpuckliga."'

Det var väl ungefär vad vi här på ankismlistan
redan har kommit fram till, så det var ju ingen
braskande nyhet för oss; men jag tyckte det var
lite kul att frågan dök upp på två ställen så
nära inpå varann. Man kan härvid konstatera att
Anders Grönlund på intet vis är den enda som
reagerar på saken (försåvitt han inte döljer sig
bakom pseudonymen Philip Drachmann-Jensen),
vilket är en anledning så god som någon att
fundera på vad som är bäst att skriva ... precis som vi också redan har sagt.

Den viktigaste lärdomen för mig är kanske den att
jag såg det som en FÖRENKLING att kalla
dromedarer för kameler och inte krångla till det
med att skilja på olika arter; medan
uppenbarligen många läsare tvärtom tänker att det
är mer AVANCERAT att kalla dromedaren för kamel -
det är mycket enklare att koppla ihop de olika
artnamnen med antalet pucklar och så är det klart
sen, så slipper man krångla med hovdjursfamiljer och underordningar.

Ja, det är mycket med det elektriska, som min faster brukade säga.

S Diös