Ingrid Emond 1925-2012

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Tors Aug 9 17:57:44 CEST 2012

Ingrid Emond som översatte Kalle Anka & C:o 1981-1985 (och en hel del
andra Disneypublikationer) gick bort för ett par veckor sedan, hörde
jag nyss.

Hon blev ingen långkörare på KA&C:o som Westrin och Diös, eller ens
som Norbeck, så hann antagligen inte få lika många som växte upp med
att
det var hennes röst som var den rätta i Ankeborg (även om det säkert
är en hel del i rätt ålder för det). Själv tyckte jag inte att det var
så mycket
roliga serier i KA&C:o under den tiden vilket bidrog till att det inte
gjorde så stort intryck på mig. Det var ett relativt tråkigt material
hon fick att ta hand om.

Men jag har mycket uppskattat hennes svenska texter till Asterix och
flera andra franskbelgiska serier! Och i hennes ankistiska gärning har
jag framförallt
uppskattat de fyndiga texterna till många av "Långben - Historiens mästare".

Seriewikins sida om henne,
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Ingrid_Emond ,
innehåller tyvärr inte så mycket (än).