Ingrid Emond 1925-2012

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon Aug 13 09:53:26 CEST 2012

Det var ett sorgebud. Jag träffade Ingrid Emond
bara vid ett kort tillfälle och vi hann aldrig
bli vänner eller bekanta. Men hon har ju uträttat
otroligt mycket för Kalle Anka och andra serier
under många år. Jag tycker att Per Starbäck
beskriver hennes gärning väldigt bra här nedan.
Om jag blev tillfrågad skulle jag säkert uttrycka
mig på nästan precis samma sätt. Det var inte
hennes fel att de flesta av Egmonts
manusförfattare inte riktigt hade funnit sin stil
ännu under 1980-talet. Jag kan tycka att P.A.
Westrins senaste årgångar, strax innan Emond tog
över, också kändes lite bleka i förhållande till vad man minns sedan tidigare.

Men ändå kan jag bläddra i Ingrid Emonds
KA-årgångar, pocketar osv och beundra framför
allt hennes sätt att skapa fyndiga figurnamn med
hjälp av initialer och ordlekar. För att ta ett
exempel ur minnet: den stora djurvännen Annie
Mal, hustru till affärsmannen Max I. Mal (KA 36/81). Inte illa!

Vi ska minnas henne för en bred och mångårig
insats för seriernas värld, med flera höjdpunkter
i stil med vad Per redan har nämnt. Låt mig också
sända en tanke till hennes familj i denna stund.
Jag har för mig att maken och/eller döttrarna
också är eller har varit inblandade i olika slags
förlagsarbete, även om jag personligen inte
känner eller kände dem närmare heller.

Ingrid Emonds namn och minne kommer att leva
vidare både i Ankeborg och den andra, lite tråkigare världen utanför.

S Diös